7 krokov k vedomému životu

Často krát ľudia zdieľajú  citáty o tom, ako žiť. Prijať sami seba, milovať sa, nezaoberať sa negatívnymi myšlienkami, pozitívne myslieť a ďalšie dobre mienené rady. Usmievam sa nad nimi. Naozaj pomôžu v živote? Či uškodia. Akoby mohli škodiť? Napríklad pocitom viny, keď tam niekde vo vnútri cítiš, že to je ono, ale tebe sa to nedarí. Alebo tým, že nie si pravdivý k sebe, keď násilne meníš negatívne myšlienky na pozitívne.vedomý život

Nie je zložité napísať, čo by sme mali. Kde je však návod ako na to?

Ak si šťastný, pokračuj vo svojom živote ako doteraz. Ak šťastný nie si, uvedom si to, priznaj  sám sebe. Ak to urobíš, urobíš viac, ako keď prečítaš 20 kníh  „o osobnom raste“.

Prvý krok

V prvom rade priznaj sám sebe čo cítiš. Vytiahni do vedomia čo sa naozaj deje v tvojom živote. Niekde v pozadí to cítiš, možno žiješ v strese a vnútorne si navrávaš, že ešte urobíš to, či ono a potom spomalíš. Alebo žiješ so svojimi závislosťami a hovoríš si, že od zajtra začnem inak. Alebo si hovoríš, no veď na tom nie som najhoršie, mnohí sa majú horšie ako ja. Či míňaš viac peňazí, ako si schopný zarobiť? Alebo držíš svoje peniaze a nie si schopný si ich užiť. Či nevenuješ dostatok času svojim deťom, svojej rodine? Čokoľvek, v čom cítiš pochybnosť. Akoby ti jemný hlas v tvojom vnútri hovoril, že nie je celkom správne, čo robíš, že by si mal inak. Vo svojom vnútri v cítiš pochybnosť. Akoby si tušil, že zavádzaš sám seba.

Druhý krok

Uvedom si svoje telo. Ako sa práve cíti. Môžeš zatvoriť  oči a dovoliť si venovať pozornosť svojmu telu, 5 minútovú pozornosť. Je uvoľnené, alebo niekde cítiš napätie, zvieranie, či priam bolesť? Ak nájdeš miesto, ktoré nie je uvoľnené, iba ho pozoruj. Nie si to ty, je to tvoje telo, ty si ten, kto ho pozoruje. Iba dovoľ, aby sa cítilo tak, ako sa cíti. Toto je to prijatie, o ktorom sa všade píše. Nič viac, nič menej, iba pozoruj, čo sa deje v tvojom tele. Nechci to meniť. Iba dovoľ aby to bolo také, aké to je. Ak túžiš po zmene, zaraď toto krátke cvičenie do svojho každodenného života. Môžeš ho urobiť hneď ako ráno otvoríš oči, či o 5 minút skôr ako ich otvoríš.

Tretí krok

Vedome počúvaj. Aspoň raz za deň. Uvedom si, keď sa s niekým rozprávaš, či naozaj počúvaš. Či vo svojej hlave nerozmýšľaš nad niečím iným. Alebo sa tvoja myseľ zachytila na niečom, čo počula a v hlave si chystáš odpoveď. Či premýšľaš nad tým, čo chceš odpovedať, pretože sa obávaš, že zabudneš odpoveď, keď budeš naďalej iba počúvať. Aspoň raz za deň počúvaj vedome. Dovoľ sám sebe zabudnúť odpoveď. Dovoľ si zabudnúť na chvíľu na seba a venuj celú svoju pozornosť druhému človeku. Iba počúvaj, čo hovorí.

Štvrtý krok

Poznáš tie situácie, keď vnútorne vieš, že práve nehovoríš pravdu? Možno ťa niekto o niečo požiadal a ty vravíš áno, hoci tvoje vnútro hovorí nie. Alebo si niečo neurobil tak, ako to bolo potrebné a teraz presviedčaš druhého o tom, že si to urobil. Alebo hovoríš niečo a vo svojom vnútri cítiš, že to tak nie je. Možno budeš vedieť niečo s tým urobiť. A možno nie. Je to úplne v poriadku. Nemusíš nič robiť, iba si to uvedomiť. Uvedom si, že teraz robíš, rozprávaš niečo a cítiš iné. Tak málo stačí.

Piaty krok

Skús pozorovať, aké myšlienky ti najčastejšie idú hlavou. Ak sú negatívne, iba si uvedom, že sú negatívne. Nemeň ich, iba ich pozoruj. Sú to myšlienky, nie si to ty. Ty si ten, kto to pozoruje. Ak si večer uvedomíš, že si si celý deň nevšimol svoje myšlienky, skús takéto jednoduché cvičenie. Nastav si budík na mobile na čas, kedy nemáš neodkladné povinnosti. Keď zazvoní, 5 minút pozoruj svoje myšlienky. Možno chvíľu nemyslíš na nič, je to v poriadku a potom ťa nejaká myšlienka akoby vtiahne do seba a ty sa stratíš, už nepozoruješ, už si priamo v deji. Je to v poriadku. Iba si to uvedom. Každý deň 5 minút.

Šiesty krok

Ak sa na niekoho trvalo hneváš, ak mu nevieš niečo odpustiť, uvedom si to. Naša myseľ nevie odpustiť, aj keď sa o to pokúša. Iba si uvedom, že sa hneváš, alebo cítiš krivdu, nepochopenie. Precíť kde v tele sa nachádza tvoj hnev, či iný pocit. Ty si ten, kto ho pozoruje, nie si tým hnevom. Môžeš ten hnev nakresliť. Zdá sa ti to smiešne? Pomôže to. Nakresli ikonku hnevu, svojim spôsobom. A pozoruj ju. To je ten, kto ti bráni v šťastnom živote. Tá malá ikonka. Iba to pozoruj. Čo sa s tebou deje? Ak hnev stále trvá, je to v poriadku. Ak si neodpustil, je to tiež v poriadku, iba to pozoruj, dovoľ aby to bolo, aby to tu bolo vedome. Nič viac, nič menej.

Siedmy krok

Keď si večer ľahneš do postele, skôr ako zatvoríš oči, spomeň si na všetko pekné, čo si dnes zažil. Nehľadaj veľké veci, môžu to byť úplné maličkosti, ktoré ti spôsobujú príjemný pocit. Možno si nemusel ráno skoro vstať, možno ťa potešilo slniečko, či naopak dážď, možno sa na teba niekto usmial, či niečo pekné povedal. Možno si mohol čas dňa stráviť s niekým, s kým si rád, možno so svojim obľúbeným zvieratkom. Alebo si mal možnosť tráviť chvíľu času podľa svojich predstáv, robiť niečo, čo ťa baví, čo ťa teší. Nájdi čokoľvek. 5 minút denne venuj svoju pozornosť situáciám, za ktoré si vo svojom živote vďačný.

Ak si tento článok prečítaš a cvičenia neurobíš, nič sa neudeje.  Ty sa rozhoduješ, čo urobíš so svojim životom.

Ak si ho prečítaš, rozhodneš sa skúsiť a vytrváš aspoň 1 mesiac, pozitívne zmeny nenechajú na seba dlho čakať.

Ak chceš skús, ak nechceš, zahoď.

 

 

Comments

comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*